بالصور.. جهود ذاتية لإزالة آثار الأمطار المتراكمة بشوارع المنوفية

السبت، 07 نوفمبر 2015 12:07 م
بالصور.. جهود ذاتية لإزالة آثار الأمطار المتراكمة بشوارع المنوفية
هشام صلاح

دشن عدد من شباب المنوفية مجموعات عمل، لمساعدة الأهالى فى مواجهة آثار سوء الأحوال الجوية والأمطار التى اجتاحت قراهم بالجهود الذاتية.
وقال محمود عبد العال أحد أهالى قرية كفر السادات بالمنوفية، أن هذه الأزمة كشفت قصور المحليات فى مواجهة الأمطار،فقررنا تشكيل لجان لإنقاذ الأهالى وسحب المياه من الشوارع بالجهود الذاتية لتنظيف القرية بـ 90 مقطورة كسح بالجرار الصغير و11 مقطوره كسح بالجرار الكبير.
وأكدت زينب على, ربه منزل من أهالى مدينة الباجور, "مفيش حد بيسال علي حد المهم يكون رئيس مجلس المدينه مبسوط و اللي شغلين معاه بيبعتو تقارير للمحافظة على انهم انقذو البلاد من الغرق والحقيقه ولا هما هنا ولا معبربن حد و النتيجه جرار كسح النقله 30جنيه وكله علي الغلبان كهرباء قطعت من يوم الأربعاء لسه مجتس والناس بيوتها باشت من المياه علشان مفيش غير جرار واحد زي مقولت والمحليات محدش بيسال ,بلدنا بتنهار من مياه الأمطار المتراكمه في شوارع القريه.
وكانت محافظة الموفية قد شهدت حالة من الطقس السيئ بشكل غير مسبوق، حيث انهمرت الأمطار بغزارة على الكثير من المناطق، خاصة بمدن ومراكز السادات والشهداء وقويسنا وتلا، وتحولت معظم شوارع القرى والمراكز إلى مستنقعات مياه.

 

لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق