"المصريون علموه الأدب".. رواد السوشيال ميديا يكشفون حقيقة الإخواني يحيى حامد: مندوب مبيعات

السبت، 08 يونيو 2019 09:00 م
"المصريون علموه الأدب".. رواد السوشيال ميديا يكشفون حقيقة الإخواني يحيى حامد: مندوب مبيعات
الإخواني يحيي حامد
دينا الحسيني

لقن المصريون علي مواقع التواصل الإجتماعي والسوشيال ميديا، الإخواني الهارب يحيى حامد درساً قاسياً بعد المقالة الكاذبة التى نشرها بمجلة فورين بوليسي الأمريكية، وأدعى فيها تراجع الإقتصاد المصري وإنهيارة، متغافلاً المشروعات العملاقة وشهادة صندوق النقد الدولي الذي توقع في تقرير صادر له نهاية إبريل الماضي أن تواصل مصر نموها القوي خلال عام 2019، رغم تباطؤ الاقتصاد العالمي .

وبعث مستخدمي التواصل  الإجتماعي بعدة رسائل لوزير إستثمار المعزول، وقالوا : " في مقال فورن بوليسي، يحيى حامد يشتكي من تعاظم الدين و انه بيلتهم الموازنة.. ايام ما يحيى حامد نفسه كان وزير، عجز الموازنة كان ١٣٪ من الناتج المحلي (الأعلى في اخر ٢٠ سنة مثلا). بينما ان مستهدفه دلوقتي ٧٪. بننهار فعلا يا يحيى "

11
 

وعلق مستخدم أخر  : " للتوضيح بس تقرير فورين بولسي اللي الناس بتشيره على اساس انه تحليل المجله الامريكيه عن انهيار الاقتصاد المصري، هو في حقيقه الامر مقال رأي كتبه الاستاذ "يحيى حامد" وزير الاستثمار السابق في عهد مرسي و للمعلومية حضرتك تقدر تكتب في اي جورنال مقابل انك تدفع مبالغ معينة "

1111111111111111

وغرد مستخدمون : " تقرير من فورين بوليسي ,, اقتصاد مصر علي حافه الانهيار مين بقي كاتب التقرير ؟! .. يحيي حامد ,, وزير الاستثمار ايام الإخوان !! واللي هربان في تركيا" ، وسخر  أخر " هو يحيي حامد مش كان أساسا مندوب مبيعات في ڤودافون ولا موبينيل "   .

22

 

ومن ضمن  التعليقات " يحيى حامد اللي فالصوره ده كان وزير استثمار فى وزارة مرسي العبيط كاتب مقال عن الاقتصاد المصرى وبالانجليزى والخرفان عملين فرح انجليزي بقيتقرير عالمى بقي وكدهزي مرسي لما قال جاز اند كحول وبرضه انبهروا وفضلوا يصقفوا عادي جداالمفروض يسجلوه في الموسوعه كاول خروف يكتب انجليزي " .

 

2222222222222222222222
 

ورد أخر : " حبايبنا المثقفين وأشباه المثقفين بيعملوا شير لمقالة من ال FP عن ان اقتصاد مصر بينهار وكدة وبيقولوا اهو اهو شايفين؟ مين اللي كاتب المقال؟ يحيي حامد وزير استثمار حكومةالاخوان بتاعت هشام قنديل. اللي هو غالبا أغبى وزير استثمار ظهر في الكوكب."

44
 

كان تقرير صندوق النقد الدولي قد كشف إبريل الماضي عن مستجدات آفاق الاقتصاد الإقليمي لمنطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا وأفغانستان وباكستان، إن "البلدان المستوردة للنفط في هذه المناطق يُتوقع أن يكون النمو فيها بطيئًا، حيث ينخفض من 4.2% في 2018 إلى 3.6% في 2019".

وتوقع الصندوق أن يتعافى الاقتصاد في المنطقة ليسجل نموًا 4.2% بداية من الأعوام 2020 و2023.وقال الصندوق إن الاتجاه الهبوطي في العام الجاري يعكس حالة التباطؤ في الاقتصاد العالمي وإن كانت تتفاوت بين بلدان المنطقة، وأضاف أن "مصر ستواصل نموها القوي في 2019" .

33
 
55
 
66
 
 
4444444444444
 

 

 

 

 

لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق


الأكثر قراءة