برلماني لمسئولي الغربية: «أنتوا فاهمين اللعبة غلط.. مافيش لعب كورة بالجلابية»

الإثنين، 25 فبراير 2019 03:18 م
برلماني لمسئولي الغربية: «أنتوا فاهمين اللعبة غلط.. مافيش لعب كورة بالجلابية»
النائب محمد الحسيني، عضو مجلس النواب
مصطفى النجار

 
وجه النائب محمد الحسيني، عضو مجلس النواب، انتقدًا شديد اللجنة لمسئولي وحدات الإدارة المحلية في مصر وخاصة في محافظة الغربية، مؤكدا أن ما أُثير عن العلاقة بين النواب ومحافظ الغربية لابد أن يكون أمامه وقفة حاسمة، لأن بعض المحافظين غير مدركين بطريقة وآلية العمل قائلا:" كلنا فريق واحد ولابد من التعاون وليس التنافر، والمجالس المحلية لما تعمل هتكشتف هذه الخبايا على الملأ".
 
جاء ذلك خلال اجتماع لجنة الإدارة المحلية، اليوم الإثنين، برئاسة المهندس أحمد السجينيى، لمناقشة طلب الإحاطة المقدم من النائب سعيد طعيمة،  عضو مجلس النواب عن مدينة طنطا، في شأن إهمال شوارع بطنطا وعمل سور حديدي بشارع الجيش يعزل شوارع المدينة عن الكورنيش، وذلك بحضور السكرتير العام  لمحافظة الغربية حامد هبيلة.
 
وقال الحسيني موجهًا حديثه لمسئولي المحافظة الحاضرين للاجتماع: "إنتوا  فاهمين اللعبة غلط، مفيش لعب كورة بالجلابية، إنتوا بتلعبوا في السياسة بطريقة غريبة، اتعلموها بقي".
 
وتساءل: "ازاي المحافظ يقول لنائب مبخدش رأي نائب في قرارات تخص المحافظة؟"، مضيفًا: "عِشان كده أنا بعذر رئيس الدولة والقوات المسلحة إنهم بيعلموا كل المشاريع لأن لو اعتمدنا علي المحليات مش هتعمل حاجة".
 
وأوضح عدم وجود خلاف في التعاون بين البرلمان والحكومة قائلًا: "احنا يا جماعة فريق واحد لا أنا رئيس المحافظ كنائب، ولا المحافظ رئيسي بصفتي نائب عن الشعب، احنا بنكمل بعض، ومش مقبول إن الحكومة تتكلم مع قامات برلمانية بطريقة مش كويسة".
 
وتابع النائب محمد الحسيني حديثه بنبرة حادة: "احنا كنواب بنلعب في الشارع وبنلعب كورة وعارفين ازاى نقدم خدمات للناس، لكن إنتوا مش بتلعبوا اصلا، والنائب يجيب لك المشكلة والحل عشان تجيب جون على الجاهز بالإمكانيات اللى موجودة لكن انت كمسئول حكومى مش عايز، طب ليه انت هتتعب في ايه لو نزلت الملعب ولعبت؟". 
 
وتعجب من آلية التسويف الحكومية لطلبات نواب الشعب، متسائلًا: "إزاي مسئول حكومي يرد علي طلب إحاطة برلمانى بمقولة ان شاء الله؟، مضيفًا:"أصله مش في اجتماع مجلس محلي هتقول كلام وميتنفذش".
 
وفي إشار إلى النائب أحمد السجيني رئيس لجنة الإدارة المحلية بالبرلمان، قال النائب محمد الحسيني: "اللي بيدير اللجنة صنايعي واحنا فواعليه في حب مصر".
 
وعقب النائب سعيد طعيمة، قائلًا: "كلمت محافظ الغربية ورئيس حي الاذاعة في طنطا، عِشان عمود كهربائي مائل ، ولم يتحرك أحد منذ شهرين".
 
وبعد انتهاء حديثه قرر "السجينى" باسم اللجنة، استدعاء محافظ الغربية للجنة الإدارة المحلية لتوضيح موقفه مما يوجه له والرد علي نواب الشعب.

 

لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق