سميرة أحمد تتصدر التريند بتصريحاتها: الشيماء أهم فيلم ديني وأنور وجدي قالي "إنتي هتبقي بطلة"
الأربعاء، 23 مارس 2022 12:53 مريهام عاطف
رغم ظهورها النادر الا أن الفنانة الكبيرة سميرة أحمد مازالت تحتفظ بمكانتها في القلوب وهو ما جعل تصريحاتها عن حياتها وبدايتها واهم أعمالها يتصدر التريند علي محرك البحث جوجل عندما حلت بالامس الفنانة الكبيرة سميرة أحمد، ضيفة في برنامج "صاحبة السعادة" للفنانة والإعلامية إسعاد يونس، المذاع على قناة Dmc.
سميرة أحمد واسعاد يونس
بدايات سميرة أحمد
خلال الحلقة تحدثت الفنانة سميرة أحمد عن بداياتها وكيف كانت مع النجوم الكبار وهو ما منحها دفعه قوية لتكشف كواليس أول لقاء لها مع الفنان أنور وجدى، وقالت: "اخترنى بين عدد من البنات فى (حبيب الروح) 1951، ، ووقتها أنا قولت هيروحني وخفت، استخبيت ورا بنات، دخلت جوا الصف، جه بص وقالتي تعالي إنت، نادى عليا، قولت هيمشيني وهيروح عليا اليوم
الا انه اختارنيعشان أقول جملة واحدة (تشربى شامبانيا يا ليلى هانم) .
سميرة
وأضافت "أنا مكنتش أعرف إني هقول، صراحة مكنتش عارفة، رحت على البار، وقولت الجملة، حطولي كرسي وطلعت عليه علشان أطول، بس ورحت نازلة، قالوا خلاص كده".
توجهت سميرة أحمد إلى عمارة الإيموبيليا للحصول على مستحقاتها نظير مشاركتها في الفيلم، متابعة: "قالولي إنت قلت كلمة، اطلبي جنيه ونص، رحت دخلت لأنور وجدي، قالي فيه إيه؟، قولتله أصلا أنا تكلمت، قالي أنا عارف، عايزه إيه؟ قولتله أنا بيدوني جنيه، لكن أنا اتكلمت وعايزه جنيه ونصف، قالي لأ يلا روحي اقبضي جنيه".
وأكدت سميرة أحمد أنه أشار إليها قائلًا: "إنت هتبقى بطلة على فكرة" وعملت بعد كدة معه فيلم ريا وسكينة وبعده فيلم بطولة أمامه".
وعن أول لقاء لها مع حسن الامام قالت "لما قابلت الأستاذ حسن الإمام رحت بفستان أختى الكبيرة نوال، نادى للمساعدة قال لها: "قصى لها الفستان وأنا كنت سالفاه، قلت له: حرام عليك، قال لى: هو الدور كدة.. وكان أجرى جنيها واحدا". لافتة إلى أن الفنان عبد الوارث عسر درّس لها الإلقاء.
فيلم الشيماء
تحدثت ايضا الفنانة سميرة أحمد عن كواليس الفيلم الدينى "الشيماء" وقالت "فخورة بفيلم الشيماء ولما بشوفه ببكى، أعتبره من أحسن الأفلام الدينية اللى اتعملت من إخراج حسام الدين مصطفى، الأغانى اللى فيه لمطربة عظيمة هى سعاد محمد، وكانوا بيستضيفونى عشان أغنى أغانى الشيماء، كانوا فاكرين إنى أنا اللى غنيت".
الشيماء
امرأة من زمن الحب
عن كواليس مسلسل امرأة من زمن الحب وكيف اختاره ابطاله من الشباب وقتها قالت "مسلسل امرأة من زمن الحب كان مكتوبا لفاتن حمامة لكنها لم تقدمه فوافقت عليه. وشفت كريم عبد العزيز فى (اضحك الصورة تطلع حلوة)، عجبنى وكلمت والدته عشان يشتغل معايا، لكنه كان فى إسكندرية، ساب إسكندرية وجه بسرعة، ولغاية دلوقتى يقول: أنا مانساش فضل مدام سميرة".
أما عن ياسمين عبد العزيز فقالت "شفتها فى إعلان وعجبتنى جدا، اتصلت بيهم جابولى بنت تانية اسمها ياسمين لكن مش هى، لحد ما جابوا ياسمين عبد العزيز، وكانت بتسمع الكلام جدا".
سميرة أحمد وسعاد حسني
وخلال الحوار ايضا ردت الفنانة سميرة أحمد علي ما تردد في أحدي الفترات من غيرتها من نجومية سعاد حسني وتألقها فقالت "سعاد حسنى حبيبتى، وعمرنا ما غيرنا من بعض، كانت فنانة شاملة، وجارتى، ولن يجود الزمان بممثلة مثلها، وكنت بروح خصيصا أتفرج عليها فى كواليس البنات والصيف".
سميرة أحمد وسعاد حسني
واستطردت قائلة "استقبلت جثمان سعاد حسنى فى المطار، واتخانقت مع السيدة التى كانت تسكن معها، قلت لها: "ماتت إزاى" قالت لى: مش هقولك.. إزاى أغير من سعاد".
التبرع بملابسي
ولحب الفنانة سميرة أحمد لمصر الشديد أكدت انها تتبرع بملابس كل شخصياتها لها معلقه "تبرعت لبلدى بملابس شخصياتى، وأنا بحب بلدى جدا، كل حاجة بشتغل بيها متبرعة بيها لأهلى وبلدى".